Ayahuasca je naziv za posebno pripravljen napitak koji u sebi sadrži snažnu psihoaktivnu supstancu dimetil-triptamin (DMT), hormon koji navodno luči i čovjekova epifiza.(1) Ayahuasca se dobiva od dvije biljke od kojih je jedna izvor navedenog hormona (Psychotria viridis), a druga blokira enzime u čovjekovom želucu koji bi DMT inače automatski razgradili prilikom oralnog unošenja (Banisteriopsis caapi). Stoga ovakav napitak omogućuje neometanu apsorpciju DMT-a i efekte koje takav spoj izaziva. A efekti su izvanredni i često identični onima koje proizvodi DMT nastao u ljudskoj epifizi. Naime, čovjekov mozak luči DMT samo u posebnim trenucima – obično prilikom rođenja, duhovnog iskustva, stanja šoka ili smrti. Otprilike tjedan dana prije vlastite smrti mnogi ljudi počinju viđati svoju odavno umrlu rodbinu ili prijatelje kako se pojavljuju u sobi, promatraju ih ili čak prenose poruke. Umiruća osoba će tada zapitati nekoga od ukućana vide li i oni isto, ali ukućani obično misle da umirući bunca ili halucinira. No, nije riječ o halucinaciji – riječ je o proširenoj percepciji pod utjecajem DMT-a, čime se umiruća osoba priprema za prelazak na novu razinu postojanja. Takva osoba polako počinje percipirati i realnost koju je mozak do tada cenzurirao jer napuštanjem fizičkog tijela ljudska Duša neće više biti stanovnik materijalnog svijeta, već se vraća svome izvoru, u svijet koji obično nazivamo duhovnim. A takva razina postojanja isključuje percepcijska ograničenja i omogućuje onakav stupanj slobode kakav je osoba spremna prihvatiti. Smrću tijela, mozga i čula barijera između dva svijeta biva izbrisana i osoba ima mogućnost percipiranja cjelokupne Kreacije, njenog punog spektra, a ne samo majušnih 0,005 posto koliko dozvoljava ljudski mozak.
AYAHUASCA KAO LIJEK
Iako se o ayahuasci ponekad govori kao halucinogenoj drogi, ona to jednostavno nije. Prvo i osnovno, ona ne stvara ama baš nikakvu ovisnost. Štoviše, na ovakve ceremonije često dolaze ovisnici o drogama, alkoholu ili nikotinu jer je ayahuasca u stanju iscijeliti nečiju ovisnost. Mnogi šamani uzimaju ayahuascu čitav život, tisućama puta, pa svejedno doživljavaju duboku starost i ostaju zdrave osobe s velikim i skladnim obiteljima.
Pablo Amaringo (2) – In connection with healers in time and space |
Također, na ceremoniji u Brazilu ayahuascu su uzimala i mala djeca u dobi od dvije, šest i devet godina. Naravno, ne iste količine kao i odrasla osoba, ali dovoljne da izazovu efekt. Ako je ayahuasca zdrava za dijete, onda je očigledno da ona nije za čovjeka neprirodna supstanca ili otrov koji uništava tijelo. Kao hormon koji prirodno proizvodi čovjekov mozak, DMT je prema vlastitoj strukturi lijek za tijelo, psihu i duh. Upravo zato narodi južne Amerike ayahuascu smatraju svetom supstancom koja ponekad omogućuje iscjeljenje i od najtežih bolesti, a za pripadnike brazilske Santo Daime religije (naročito slobodne varijante kršćanstva) koji je konzumiraju za vrijeme mise, ona predstavlja ni manje ni više nego „drugi dolazak Krista“. Stoga ona nije samo „halucinogeni napitak“ spravljen kuhanjem dviju biljaka koje rastu u Amazoni – iskustvo ayahuasce predstavlja i mogućnost komunikacije s čitavim spektrom duhovnih bića koja redovito prate ceremoniju ispijanja ovog napitka. Ayahuasca tako ima i svoj biokemijski, ali i duhovni aspekt jer može uvesti čovjeka u duhovno iskustvo, otkriti potisnutu istinu te omogućiti uvid u skrivenu realnost – bilo da je riječ o uzrocima čovjekovih problema ili mističnim razinama postojanja.
Priprema ayahuasce | Kuhanje | Gotov napitak |
U prilog činjenici da je ayahuasca lijek, a ne narkotik, idu i neposredni efekti njenog uzimanja. Naime, ayahuasca nije napitak koji je moguće uzimati onako kao što se uzimaju rekreativne droge – uz konzumaciju ostalih toksina kao što je alkohol te uz izlazak u klub. S obzirom da ima izuzetno snažan purifikacijski efekt, za takvo uzimanje potrebno je kreirati i specijalne uvjete. Prvo zbog čišćenja koje nastupa nedugo nakon uzimanja, a zatim i zbog intimnih unutarnjih iskustava koja zahtijevaju mir, tišinu, zaštićen prostor i podršku drugih osoba, obično šamana i njegovih pomoćnika. Nedugo nakon ispijanja počinje čišćenje tijela koje obično poprima oblik povraćanja i proljeva koji ponekad potraju i satima. Ayahuasca je, naime, jedan od najjačih tjelesnih čistača i sve što iz čovjeka izađe tijekom ceremonije omogućuje tijelu regeneraciju, odnosno efekt poznat kao „resetiranje stanične memorije“. Stoga je čest slučaj da osobe tijekom rituala dožive iscjeljenje od kronične bolesti, odnosno kroz komunikaciju s duhovnim bićima dobiju precizne upute što činiti kako bi se iscijelili i zadržali zdravlje. Ponekad je takvo iscjeljivanje praćeno i prisutnošću „duhovnih kirurga“ koji se pojavljuju i rade na nekom organu. A ponekad dolazi i do trenutnih, spontanih iscjeljenja koja se ostvaruju bez ikakvog procesa.
AYAHUASCA I DUHOVNO ISKUSTVO
Nadalje, ayahuasca nije „halucinogena droga“ upravo zato što halucinacije ili vizije nisu njen jedini, a niti najbitniji efekt. Duhovna iskustva su najbitniji efekt, pogotovo zbog toga što takva iskustva čovjek nema prilike doživjeti živeći na način koji zahtijeva suvremen životni stil. S obzirom da sam iskustvo ayahuasce stekao nakon dvadeset godina sustavnog duhovnog rada i meditacija usmjerenih prema direktnom duhovnom doživljaju, ayahuasca je potvrdila i produbila neka od mojih najdubljih duhovnih iskustava. Iako sam, kao i mnogi drugi sudionici ceremonije, očekivao snažne vizije, one su se dogodile tek na zadnjoj, trećoj ceremoniji. No, u usporedbi s ostalim iskustvima, vizije su se činile kao zanimljivo proširenje percepcije, ali nisu imale dubinu jednog direktnog doživljaja. Osobe bez direktnih duhovnih iskustava često doživljavaju upravo vizije kao poželjne, odnosno dolaze na ayahuasca ceremonije zbog vizija. Istočnjački mistici takve su vizije oduvijek smatrali sekundarnima u odnosu na istinsko duhovno iskustvo, odnosno čak ih zvali „đavoljom pećinom“ jer imaju tendenciju da neosviještene osobe odvuku od prave stvari, a to je prosvjetljenje. Stoga je, prema mojem mišljenju, upravo mogućnost ostvarenja samospoznaje, mističnog iskustva, odnosno direktnog iskustva Istine najveća vrijednost ayahuasce. Da su takvi doživljaji na ayahuasci autentični potvrđuju moja vlastita prethodna iskustva ostvarena na Intenzivima direktnog iskustva Istine, kroz osobno sudjelovanje te vođenje takvih meditativnih povlačenja tijekom posljednjih dvadeset godina. A pored mene u ekipi iz Hrvatske nalazile su se još tri osobe od kojih je jedna majstor Intenziva, a druge dvije desetgodišnji sudionici Intenziva te su svi potvrdili isto – ayahuasca omogućuje prosvjetljenje i to je njen najbitniji aspekt.
Što donose duhovni doživljaji ostvareni na ayahuasci i koji je njihov domet? Prema mojem dojmu domet je neograničen. Neke osobe doživljavaju iskustva svoje izvorne prirode te se vraćaju sebi, svome izvornom Ja. Stanje „Ja Jesam“, odnosno neposredan doživljaj vlastitog Jastva ili Duše vrlo je čest sadržaj takvih iskustava, a prate ih jednostavnost i ljubav kao najčešće posljedice. Naime, iskustvo vlastitog Jastva nezaobilazna je instanca duhovnog razvoja jer čovjek mora znati tko i što on jest. Takva iskustva doprinose neposrednosti življenja i povezuju osobu sa sobom, drugim ljudima i svijetom oko sebe. No, pored iskustva Duše moguće je ići i prema dubljim duhovnim doživljajima, prema iskustvu Praznine. To i jest slijedeća razina duhovnog iskustva – u njoj više nema onoga tko bi bio nosioc iskustva, već postoji samo sveopća Praznina. Ukoliko je praktikant spreman, ayahuasca će ga uvesti i u takvo stanje svijesti. Najdublja faza duhovnog iskustva jest ona u kojoj praktikant sebe doživljava kao Kreatora ili Boga. Jednost s Bogom u kojoj ne postoji razlika između Boga i bića koji ga spoznaje predstavlja najsuptilniji i najheretičniji aspekt duhovnog iskustva. Naravno, ovdje nije riječ o podivljalom egu, već o najskrivenijoj istini o čovjekovom biću.
Pored čistog direktnog doživljaja, slijedeći posebno interesantan aspekt iskustava koje donosi ayahuasca upravo je već spomenuta mogućnost dubokog povezivanja sa svijetom oko sebe. Raznorodni oblici na koje u vlastitome postojanju nailazimo nisu suštinski odvojeni jedan od drugih, a niti je materija mrtva. Stoga je i s takvim, naizgled neživim oblicima moguće komunicirati, odnosno ući u svjestan kontakt. Ista je stvar i s biljnim svijetom koji na poseban način želi komunicirati s čovjekom. Ayahuasca snažno povezuje čovjeka s biljkama, vjerojatno zato što se njihov značaj za sveukupnu biosferu često zanemaruje. Biljke se na ayahuasci doživljavaju kao bića koja imaju vlastitu svijest i žele na sve moguće načine komunicirati s čovjekom. One se otkrivaju kao saveznici, pomagači ili učitelji ostalim bićima, s naročito delikatnim porukama. Pored toga što biljka može biti hrana, ona je i lijek, odnosno iscjelitelj i savjetnik te istinski planetarni mudrac s kojim je moguće ući u interakciju i dobiti savjet za bilo koje pitanje, a posebno za stvari vezane uz zdravlje. Uz proširenu percepciju koju omogućuje ayahuasca ovakva iskustva vrlo je lako doživjeti – biljke komuniciraju s čovjekom telepatski, kroz unutarnji dijalog, te prenose ljupkost i delikatnost svoje prirode čovjeku koji je izgubio kontakt s vlastitom Dušom i njenom delikatnom prirodom.
VIZIJE
Premda ih osobno ne smatram najbitnijima, a prema riječima šamana Warinei Wanare-a koji je vodio brazilsku ceremoniju i mnogi šamani misle isto, vizije ipak predstavljaju značajan aspekt iskustva na ayahuasci jer je preko njih moguće percipirati druge svjetove i dimenzije postojanja.(3)
Pablo Amaringo – Beings of the Vegeta |
Od svih mogućih vizija onostranih svjetova, za živuću osobu pogotovo su bitne i zanimljive vizije posmrtnih stanja i sfera. Amazonska plemena zovu ayahuascu „vino mrtvih“ jer povezuje s onostranim svijetom i time produbljuje čovjekov odnos sa sveukupnim postojanjem, odnosno sve-životom. Iskustvo smrti svakako je jedno od najbitnijih iskustava koje Duša prolazi u vlastitome postojanju i zato je dobro o njemu ponešto i znati. Koliko je takvo iskustvo bitno jednom Dalaj Lami dovoljno govori njegova izjava da bi se u slučaju da nema državničke i religijske obaveze posvetio isključivo jednome cilju – pripremi za smrt. Stoga bi i ostatak populacije mogao iz ovakve izjave izvući pokoju pouku i shvatiti da svijest o posmrtnim stanjima i sferama ne spada ni u kakvu morbidnost, već izuzetno doprinosi skladnijem i kvalitetnijem življenju.
Mnogi sudionici brazilske ceremonije, uključujući i mene, imali su kontakte s umrlim članovima obitelji s kojima bi raščišćavali odnose, primali posebne poruke pa čak i dobivali informacije o obiteljskim tajnama koje su umrli članovi „ponijeli sa sobom u grob“ i koje bi teško saznali da nije bilo pomoći ayahuasce. Mnoge takve informacije zlata vrijede jer ukidaju dotadašnju višegodišnju ili čak cjeloživotnu patnju. Pored kontakata s dušama umrlih, česte su i vizije posmrtnih sfera ili, bolje rečeno, dimenzija postojanja koje obitavaju duše oslobođene fizičkog tijela. Naime, za umiruću osobu puno je bolje da zna kuda ide, odnosno da „umre prije smrti“, kako su to majstori Zena običavali govoriti. Takva iskustva skidaju veo misterije s procesa umiranja i smrti kao takve, odnosno pomiču granice percepcije od vezanosti isključivo za fizičku egzistenciju prema puno široj svijesti o sebi kao Duši koja postoji i neovisno o fizičkom tijelu. Kao što je netko već davno rekao – čovjek nije tjelesno biće koje može imati duhovno iskustvo, već je čovjek primarno spiritualno biće koje trenutno proživljava iskustvo ljudskosti. Takvo iskustvo svakako treba iživjeti autentično i temeljito, ali ne treba zaboraviti ni odakle dolazimo i čemu ćemo se vratiti.
Vizije posmrtnih ili viših sfera često uključuju i kontakte s oslobođenim duhovnim bićima koja više ne podliježu zakonu reinkarnacije na ovoj planeti. Riječ je o duhovnim učiteljima i majstorima koji se susreću i prema osobnom afinitetu, ali i prema istinskoj potrebi Duše. Tako će i do tada zakleti ateisti možda imati vizije svetaca pojedinih religija ili doživljavati duhovne inicijacije dobivene od kristolikog bića ili „božanske majke“. Ne mora ovdje biti riječ samo o projekcijama arhetipskih slika – postoje, naime, uzašla bića koja pomažu čovječanstvu te je kontakt s njima vrlo česta pojava na ayahuasca ceremonijama. Takva bića spremna su prosvijetliti osobu koja to želi, ali i mnoge koji to ne žele svjesno. Intervencije duhovnih bića u ljudskim životima stalne su, ali većina ljudi to ne primjećuje. Iskustvo ayahuasce u stanju je osvijestiti i produbiti takva iskustva te omogućiti otkrivanje nečega što običavamo zvati osobnim „duhovnim zaštitnikom“, odnosno osobnom „duhovnom strujom“. Naime, jednako kao što u pojedinoj inkarnaciji svatko od nas bira specifično područje osobne realizacije (jer nemamo vremena istovremeno biti ostvareni na previše različitih polja), tako nas i duhovni zaštitnik povezuje sa specifičnom duhovnom strujom, odnosno spiritualnom kvalitetom koju smo odabrali manifestirati u trenutnoj inkarnaciji.
NLO vizije i kontakti
Pablo Amaringo – Campana Ayahuasca |
Vizije na ayahuasci često mogu biti povezane i s kontaktima s vanzemaljskim bićima i svjetovima. Takvi kontakti najčešće poprimaju oblik savjetovanja – vanzemaljska bića obično se pojavljuju u svojim letjelicama te šalju poruke koje se tiču osobe same ili čovječanstva kao takvog. Razlog tome što je pojava vanzemaljaca izuzetno čest pratioc ayahuasca ceremonija vjerojatno je u čovjekovoj zatvorenosti na takav kontakt kad je riječ o njegovoj svakodnevnoj svijesti. Kako ayahuasca briše percepcijske granice koje stvara ljudski um, tako ona otvara čovjeka i na ovakvu vrstu komunikacije. Zašto ne, jednako kao što čovjek nije jedino biće koje nastanjuje planetu, tako ono nije niti jedino svjesno biće u svemiru. Iako vanzemaljska bića sustavno posjećuju Zemlju već tisućama godina, izgleda da je na ovoj planeti malo otvorenih, pristupačnih ili inteligentnih sugovornika. Nije, dakle, riječ o tome da vanzemaljci ne žele kontakt sa Zemljanima – upravo suprotno, Zemljani su ti koji ga ne žele ili im svijest nije adekvatno podešena za takav oblik interakcije. No, u današnje doba kada čak i Vatikan priznaje postojanje „svemirske braće“, ovakva komunikacija više ne mora predstavljati nikakvo čudo – u najskorije vrijeme bit ćemo svjedoci i otvorene suradnje s kozmičkim posjetiocima.
No, postoji i direktna veza vanzemaljaca sa samim DMT-em. Naime, ako uzmemo u obzir iskustva južnoafričkog šamana Credo Mutwa-e,(4) izgleda da njihova epifiza stalno luči povećane doze ovog hormona. Stoga ispada da je „kozmička svijest“ koju omogućuje ayahuasca prirodno stanje za kozmička bića. Kako telepatska komunikacija i percepcija energetskih pojava spada u temeljni fond percepcijskih sredstva kozmičkih bića, tako su ona u stanju trenutno prepoznati i stupiti u kontakt s ostalim bićima istog ili sličnog stupnja svijesti. Svemir je prepun života, no čovjekov mozak sa svojom cenzorskom funkcijom onemogućava prepoznavanje multidimenzionalnog svemira. Ayahuasca se i ovdje pojavljuje kao posrednik koji aktivira uspavane moždane sposobnosti te omogućuje čovjeku da prepozna sebe kao kozmičkog putnika čija sudbina nije samo da bude kotačić u zemaljskoj ekonomskoj mašineriji, već slobodno kozmičko biće stvoreno da istražuje život te ostvaruje svoje kreativne potencijale.
Vizije drugih planeta, paralelnih svjetova i viših dimenzija
Kako Zemlja nije jedina sfera postojanja, tako ona nije samo takva kakvom je ljudi obično doživljavaju. Van granica moždane cenzure egzistiraju neograničene percepcijske mogućnosti. Ayahuasca ima učinak sličan čuvenoj crvenoj piluli iz „The Matrix“ trilogije te budi iz sna i otvara oči za oblike postojanja koji nisu vidljivi strogo programiranom umu. Prema riječima Williama Blake-a, kada očistimo vrata percepcije svijet se ukazuje onakav kakav jest – beskrajan. Na samom početku članka spomenuo sam da suvremena znanost otkriva kako su percepcijske mogućnosti čovjekovih čula izuzetno ograničene. No, ne mora tako biti jer je činjenica da čovjek uopće ne upotrebljava sve svoje percepcijske sposobnosti – znanost i to potvrđuje smatrajući da čovjek koristi jedva pet posto svoga mozga. Iako mozak nije jedini percepcijski organ koji ljudsko biće posjeduje – tu su i mnogobrojni energetski centri – čak niti on nije potpuno iskorišten, dapače, gotovo da je isključen. Kada neki sustav funkcionira s jedva 5% svoga kapaciteta, tada je on ili na umoru ili je hiberniran, odnosno defektan. DMT aktivira uspavane moždane funkcije i omogućuje nam uvid u do tada „odvojenu stvarnost“. Što će tko od takve stvarnosti percipirati ovisi o svakoj individui, no vrlo često to su astralne sfere, duhovna bića, a nekada i udaljeni krajolici svemira. Ponekad su to paralelni svjetovi ili viši „denziteti“, a ponekad i apstraktne sfere i teksture, ambijenti i krajolici.
Tako ayahuasca, kao i direktne meditacijske metode, omogućuje percepciju apstraktnog svijeta. Takve je svjetove dobro poznavati jer oni nisu samo vizualne impresije, već je riječ moćnim izvorima energije, svijesti i znanja. Mnogi ljudi nikada ne shvate što predstavlja apstraktna umjetnost, odnosno što ona može predstavljati ako je se percipira na odgovarajući način. Apstrakcija uopće nije puka besmislica – ona je posrednik između ljudskog uma i nemanifestiranog svemira koji ključa skrivenim izvorima informacija, znanja, svijesti ili sposobnosti. Ukoliko ste se ikada zapitali odakle dolaze ljudski talenti, genijalnost, izumi i ostale kreativne sposobnosti, tada bi odgovor moga glasiti – iz apstraktnih sfera, iz Duha kao takvog. Kao i bilo koje drugo kvalitetno sredstvo duhovnog razvoja, ayahuasca spremnom učeniku otvara percepcijska vrata i inicira ga u sposobnost percipiranja i praktične primjene apstraktnih sfera, odnosno nečega što Castanedin Don Juan naziva „beskonačnošću“. Iako je svjesna aktivacija Duha do nedavno bila rezervirana isključivo za adepte duhovnih škola ili talentirane individue, suvremene duhovne tehnike te iskustvo ayahuasce danas takvu mogućnost donose i širem krugu duhovnih praktikanata.
[1] Do sada najkvalitetniji rad o DMT hormonu napisao je dr Rick Strassman – “DMT: The Spirit Molecule: A Doctor’s Revolutionary Research into the Biology of Near-Death and Mystical Experiences” . Rochester, Vt.: Park Street, 2001. ISBN 0-89281-927-8
[2] Pablo Amaringo je šaman i slikar; njegovi radovi prvenstveno se bave vizijama doživljenim na ayahuasci. Više o njegovom radu možete pronaći na www.pabloamaringo.com
[3] Posebno zanimljive opise vizija na ayahuasci moguće je pronaći u novoj knjizi pod imenom „INNER PATHS TO OUTER SPACE – Journeys to Alien Worlds through Psychedelics and Other Spiritual Technologies“ (Park Street Press 2008.), koju su zajednički napisali neki od danas najvećih poznavaoca takve tematike – Dr. Rick Strassman, Dr. Slawek Wojtowitz, Luis Eduardo Luna, Ph.D. i Dr. Ede Frecska.
[4] Iskustva Credo Mutwa-e opisana su na DVD-u koji je s njime napravio David Icke pod imenom „Reptilian Agenda“, a moguće ga je pronaći na www.credomutwa.com ili gledati na Youtube/Google videos.
[5] Dr Slawek Wojtowicz (www.slawcio.com) američki je liječnik i vizualni umjetnik futurističke orijentacije; ko-autor je knjige „Inner Paths to Outer Space…”.